Informatieplicht van zorgaanbieders zorgt voor beter geïnformeerde verzekerden
We zien het elk jaar, hoe goed er ook gecontracteerd wordt, tarieven en voorwaarden worden soms pas gedurende het betreffende jaar duidelijk. En soms komt een contract niet tot stand. Verzekerden worden verrast met rekeningen voor onverzekerde of ongecontracteerde zorg.
Uiteraard gaat het heel vaak goed. Maar wanneer je als verzekerde er na de behandeling pas achter komt dat het niet (volledig) vergoed wordt, is dat wel heel erg zuur. Je kunt immers niet meer wisselen van verzekeraar, het overstapseizoen is dan al voorbij en de behandeling is al gevolgd. Voor de verzekerde niet leuk, maar voor de zorgaanbieder zeker ook niet. En de verzekeraar heeft hier ook last van.
De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) wil dit verbeteren en heeft daarom de Regeling transparantie zorgaanbieders aangepast. De aanvullingen gaan in per 1 september 2024.
De ongecontracteerde zorgaanbieders moeten hun cliënten vóór de start van een behandeling actief en aantoonbaar informeren over de gevolgen voor de vergoeding van de te leveren zorg. De cliënt moet weten welke prestatie voor welk tarief geleverd gaat worden en of dit onder de Zorgverzekeringswet of Wet langdurige zorg valt. Voor de hoogte van de vergoeding kan naar de zorgverzekeraar verwezen worden.
Hopelijk zorgt dit voor nog meer goed geïnformeerde verzekerden die een bewuste keuze voor een zorgaanbieder en/of zorgverzekeraar kunnen maken.