“De ICT-afdeling als toekomstgerichte motor van Promeetec”
Promeetec is een ICT-gedreven bedrijf dat vernieuwing hoog in het vaandel heeft staan. André: “We ondersteunen klanten met onze breed bekende Declaratieservice, maar we werken continu aan vernieuwing van de onderliggende systemen.” Het hechte ICT-team maakt snelle actie mogelijk: ontmoet (een deel van) dit team!
Een bedrijf dat al bijna 28 jaar actief is in de zorg, moet zichzelf blijven aanpassen aan de wereld van nu. Dat doet Promeetec als een kameleon die niet alleen van kleur verandert, maar ook nieuwe patronen ontwikkelt die nog niet eerder zijn gezien. Perry Kloet, software ontwikkelaar: “Ons doel? We willen er voor de gehele zorgsector zijn. Nu en in de toekomst. Mijn collega’s en ik blijven applicaties optimaliseren en werken aan nieuwe oplossingen die de ruggengraat van onze organisatie vormen. Ik mag mij daar momenteel veel mee bezighouden, dat vind ik echt leuk. In de toekomst willen we klanten nog zelfstandiger maken.”
Impact voor klanten: sneller & realtime inzicht
Het doel is niet alleen technologische vooruitgang, maar ook merkbare voordelen voor de klant. Een van de nieuwe gezichten in het team, Merlijn Brinks, benadrukt: “Dag in, dag uit zorgen we ervoor dat onze klanten het gehele declaratieproces veel gestroomlijnder ervaren.”
Paco Verschut kent als software-ontwikkelaar binnen het ICT-team de ins en outs van de zorgsector: “We willen de klant natuurlijk meer inzicht geven: in het gehele declaratieproces en waar de eventuele problemen zitten. Zodat de klant zelf kan kijken: dit bestand is opgestuurd en dit is de status. Daar stevenen we nu echt op af.”
Verjonging van tech & mensen
André staat al bijna 28 jaar aan het roer, de laatste jaren met Bart Koppens aan zijn zijde. Samen bepalen ze de richting van Promeetecs ontwikkeling, maar de hechte ICT-team maakt het mogelijk. André: “In het begin was het allemaal software. Toen kregen we steeds meer de vraag: ‘Die software is leuk, maar kan je ons ook op administratief vlak ondersteunen?’ Dat werd de Declaratieservice. Nu werken onze klanten met veel betere systemen dan in de beginjaren, dus zijn we heel druk om klanten met hetzelfde systeem steeds meer zelf te kunnen laten doen, met realtime informatie. Wij begeleiden onze klanten in de breedste zin van de sector: nu en in de toekomst.”
Volgens André zit de kracht van onze organisatie in de combinatie van technologie en mensen. “Het is de verjonging in mensen én technologieën. Samen doen ze het gewoon. Soms zit iemand vast en dan komt een collega met een oplossing. Dat is mooi om te zien. Het ontroert mij om te zien dat dit jonge ICT-team zo gedreven en gepassioneerd werkt aan de ontwikkeling en toekomstbestendigheid van onze software.”
Wouter Haneveer: “We zijn een hecht team. Samen met Merlijn en Perry ben ik een van de nieuwere collega’s bij Promeetec. Dit is voor mij een hele nieuwe ervaring: ik ben nu echt in staat om al mijn opgedane kennis toe te passen. Het is interessant om problemen die je tegenkomt op te lossen.”
De inzet van AI
Artificial Intelligence speelt al een rol binnen het team, maar vooral als ondersteunende tool. Wouter benadrukt: “We gebruiken het vooral als soort van research assistent, meer om te sparren en te kijken naar risico’s en informatie.”
André wijst op de voorzichtigheid: “Ook klanten vragen zich af hoe we AI inzetten in de Declaratieservice en we onderzoeken uiteraard de mogelijkheden, maar voor nu is het vooral een goede assistent die adviseert over de inzet van code, maar zelf geen code schrijft. We hebben altijd te maken met persoonsgegevens, dus met privacy. Een veilige declaratie-omgeving staat voorop.”
Continu ontwikkelen om veroudering te voorkomen
Het (deels nieuwe) ICT-team weet hoe risicovol het is om te blijven hangen in oude systemen. Merlijn: “We willen altijd blijven leren en groeien. Continuous development en continuous integration (CD/CI) is een aanpak die ervoor zorgt dat je je code blijft verbeteren, schalen en mee kunt nemen in de toekomst. Dat werd vroeger veel minder omarmd dan nu. Wij schrijven code die onderhoudbaar en schaalbaar is, zodat we niet over tien jaar opgesloten zitten in een systeem dat niet meer kan meebewegen met de klantvraag. Alles wat we doen is gericht op de toekomst.”